Inside Passage, grizzley bears en Campbell River - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Wiel en Inge Visschers - WaarBenJij.nu Inside Passage, grizzley bears en Campbell River - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Wiel en Inge Visschers - WaarBenJij.nu

Inside Passage, grizzley bears en Campbell River

Door: Wiel

Blijf op de hoogte en volg Wiel en Inge

17 Augustus 2014 | Canada, Campbell River

Hallo allemaal,

Na enkele dagen radiostilte hier weer even een update.
Het wordt eentonig, maar het weer hier is nog steeds goed
Vandaag in Campbell River was het zonnig en 26 graden.
Eergisteren moesten we vroeg uit de veren. Om 4:30 u ging de wekker omdat we om 6:00 u bij de Ferry voor de Inside Passage moesten zijn.
De boot vertrok om 7:30 u voor een ruim 15 uur durende tocht van Prince Rupert naar Port Hardy.
Port Hardy ligt in het noorden van Vancouver Island.
De bootreis was fenomenaal, de tocht gaat de hele dag door "fjordenlandschap".
S'morgens was het wel nog bewolkt, maar gaandeweg brak de zon door.
We voegen een paar foto's toe (als het lukt) om jullie een indruk te geven van deze reis.
We kwamen dus pas s'avonds laat in ons hotel in Port Hardy aan.
Weer een korte nachtrust omdat we voor de volgende ochtend een Grizzley Bear tour hadden geboekt zo'n 60 kilometer verderop.
We werden vanaf de plaats van vetrek Telegraph Cove (Vancouver Island) naar de zogenaamde Knight's Inlet gevaren met een motorboot. Knight's Inlet is een zeer diepe inham ( 120 km ) in het vaste land van Canada.
Na een uur en drie kwartier varen kwamen we aan op een plek waar een riviertje uitmondde in de Knight's Inlet.
Daar legden we aan aan een steiger waar platbodemboten lagen die werden gebruikt om verder dit riviertje op te varen. Zover zelfs dat deze boten onderhand vast liepen in het ondiepe water.
Deze platbodemboten waren voorzien van een verhoging waar de we het gebied goed konden overzien
Grote groepen zalm keren terug naar hun geboortewateren en zwemmen daarom stroomopwaarts dit riviertje op om daar te paren en voor nazaten te zorgen.
De zalm is een lekkernij voor de daar aanwezige Grizzley beren, die dankbaar gebruik maken van deze bijzondere zalmtrek.
Het was uiteindelijk een geslaagde dag want we hebben 9 Grizzley beren (4 groten en 5 cups) gezien. Weliswaar bleven ze op een redelijk grote afstand van de boten, maar we vonden het een zeer bijzondere ervaring.
Iets verderop konden we ook nog een Black Bear langs het water zien, die daar krab tussen de rotsen uit aan het peuteren was.
Vanuit Telegraph Cove zijn we aan het eind van de middag doorgereisd naar Campbell River, waar we gisteravond rond 19:30 u zijn gearriveerd.
Op tijd naar bed na 2 vermoeiende dagen.
Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan en zijn hier in Campbell River naar de zomermarkt bij de pier in de haven gewandeld.
Vanmiddag zijn we bij de Salmon Hatchery (Is een kweekstation voor zalm) gaan kijken naar de zalmtrek. Deze Hatchery ligt bij de Quinsam rivier, die dit jaar boordevol met zalm zit. Het krioelt er werkelijk van de zalm die allemaal proberen stroomopwaarts te zwemmen. Dit was een heel apart schouwspel.
Later in de middag zijn we nog naar Elk Falls gereden. Een behoorlijke waterval hier vlak in de buurt.
Dit is onze tweede en laatste dag in Campbell River. Morgen vertrekken we naar Tofino aan de westkust van het eiland.
Van daaruit hopelijk meer.

Groetjes
Wiel & Inge

• 18 Augustus 2014 - 11:39

Maria:

Wat een prachtige foto's en een leuk verhaal.
    Geniet nog van deze laatste week. groetjes van de familie.

• 19 Augustus 2014 - 22:11

Frank:

ha geer, sjoon fotoos..... :)

• 20 Augustus 2014 - 19:38

Jo:

Heel mooi. Geniet van deze prachtige omgeving.